Inside lowkick

Zo geef je een killer lowkick

De lowkick is een veelgehoorde term in de kickboks en MMA wereld. De lowkick is een traptechniek die in beide sporten zeer regelmatig aan bod komt. 

Je kunt het krijgen van een lowkick een beetje met het krijgen van een ijsbeentje op je bovenbeen vergelijken, een trucje dat vroeger in de klas vaak werd uitgehaald. 

In dit artikel lees je alles over de lowkick in de kickbokssport. 

Inhoud

Hoe is de lowkick ontstaan?

Hiervoor moeten we eigenlijk even terug naar de tijd dat het kickboksen ontstaan is in Nederland. In de jaren 70 is het kickboksen tot stand gekomen in Nederland vanuit het Karate en Thai Boksen (ook wel Muay Thai).

De lowkick is een traptechniek afkomstig uit het Kyokushin Karate. In de karate wereld heet de lowkick ook wel mawashi-geri-gedan, dit is Japans voor lowkick. Waarbij mawashi geri staat voor draaien van buiten naar binnen. En die draaibeweging is typerend voor: de lowkick.

De perfecte lowkick 

Maar hoe geef je nou die killer lowkick? Het is namelijk een zeer effectieve traptechniek,  maar je moet hem natuurlijk wel goed uitvoeren..

Voor de perfecte lowkick draai je met je heupen en trap je je tegenstander met je scheen op het bovenbeen. Je wil de tegenstander op het dijbeen raken. Je hebt de lowkick dus eigenlijk onder de knie, als je je tegenstander net bóven de knie raakt 😉 

Het is de bedoeling dat je je heupen goed indraait zodat je knie horizontaal de andere kant op draait en je echt door het been van je tegenstander heen trapt. Je kunt je heupen het makkelijkste indraaien als je meedraait op de bal van je voet. 

Tijdens het trappen strek je je been uit, waarbij je als het waren snapt tegen het dijbeen van je tegenstander vervolgens trek je je ben weer in en ga je weer in vechthouding staan of je maakt de aanval af met meer trappen en stoten. 

Zeker wanneer je tegenstander de lowkick niet ziet aankomen kan een lowkick erg pijnlijk zijn voor je tegenstander. 

Weten hoe je de perfecte leverstoot uitdeelt? Lees dan ons artikel over de leverstoot.

Verschillende soorten lowkicks

Je kunt de lowkick ook op verschillende manieren uitvoeren. Het belangrijkste is dat je een doel voor ogen hebt met het geven van een lowkick. 

De lowkick kan je op twee plekken uitdelen, aan de binnenkant van het of aan de buitenkant van het been. 

Wil je iemand de ring uittrappen dan gebruik je een harde en krachtige variant. Of wil je je tegenstander met veel volume aan lowkicks schade aanrichten dan gebruik je een kortere en snellere lowkick. 

In dit filmpje worden de verschillende lowkicks goed uitgelegd.

Lowkick trainen 

Je kunt de lowkick op verschillende manieren uitvoeren en oefenen. 

Een lowkick kan pijn doen bij zowel het uitdelen als bij het incasseren. Beiden kun je trainen. 

Je schenen conditioneer je door oneindig lowkicks te maken op een bokszak (wel een heavybag). In tegenstelling tot wat veel mensen zeggen blijven je schenen altijd gevoelig zeker wanneer je scheen tegen scheen trapt.

Het incasseren van een lowkick zal ook altijd pijn blijven doen. De pijn verminder je wel door veel spiermassa te kweken. En door veel te sparren leer je ook met de pijn om te gaan. 

De techniek van de lowkick oefenen doe je met een partner en trapkussen. Je partner houdt het kussen stevig vast en tegen zijn onderbeen aan. En jij trapt je partner, zo boots je de situatie het meest realistisch na.

Een lowkick in het algemeen oefen je natuurlijk het beste oefenen tijdens het sparren. Bij het kickboksen komt het sparren het meest in de buurt van een wedstrijd. Maar pas op wanneer je er een uitdeelt kan je er ook een terug verwachten. Een bokszak schopt niet terug, een tegenstander wel 😉 

Lowkick oefenen op trapkussen

Lowkicks blokken of incasseren

Veel vechters doen wat anders; de een incasseert de lowkick de ander blokt de lowkicks. Echter kan je niet oneindig lowkicks incasseren. Een lowkick van een wedstrijdvechter komt zo hard aan dat je een spier kan scheuren. Kan je nagaan dat je er tien achter elkaar krijgt.

Voor het blokken van lowkicks trek je je knie omhoog en draai je je been naar buiten. Vervolgens span je al je spieren in je been aan en zorg je dat je stevig staat wanneer je de lowkick krijgt. 

Kickboks combinaties 

Nederlanders gebruiken de lowkick vooral in combinaties. De befaamde ‘’Dutch style kickboxing’’ staat bekend om snelle combinaties waar veel lowkicks in verwerkt zitten. 

Naast lowkicks bestaan  kickboks combinaties ook uit uit high kicks, mid kicks en andere roundhouse kicks(wat staat voor ronde trappen). 

Kickboks combo’s bestaan meestal uit meerdere stoten en een trap. Een basis kickboks combinatie is bijvoorbeeld; jab – directe – linker hoek – rechter lowkick. Maar er zijn ook kickbokser die er een sport van maken een zo lang mogelijke combinatie uit te voeren. 

Typerend voor de dutch style is dat je een combinatie afsluit met een lowkick. 

Tot slot 

Als het goed is weet je nu waar de lowkick vandaan komt en hoe je ‘m kan inzetten en uitvoeren. Heb je nog vragen? Laat het ons gerust weten! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copy link