Vrouw met boksbandages vlak voor het trainen.

Boksbandages: hoe pak je het aan

Inhoud

Iedere beginnende vechtsporter stuit wel op dingen waarvan je de denkt: “hùh?”. Dit momentje hadden wij voor het eerst toen we onze handen gingen inbinden voor een van onze eerste trainingen. Wanneer je iemand anders bezig ziet met het inbinden van zijn of haar handen ziet het er simpel uit, maar toen we er zelf mee aan de slag gingen kregen we nou niet echt het idee dat we het goed deden. Vandaar dit artikel; hieronder kun je lezen hoe je ze gebruikt, maar ook hoe je ze niet gebruikt.

Het belang van boksbandages

Om te beginnen zullen we uitleggen wat het belang is van het inbinden van je handen. Het voornaamste doel van de boksbandages, ook wel windsels genoemd, is het beschermen van je handen tegen blessures. Je beschermt de kleine botten in je handen tegen breken en kneuzen en de spieren in je hand tegen oprekken en scheuren. De bedoeling van de boksbandages is het vastzetten van je duim en pols zodat deze netjes op hun plek blijven bij impact met een tegenstander of bokszak. 

Naast dat je handen beschermd zijn, zijn je handschoenen dat ook. Boksbandages nemen veel zweet op. Dit voorkomt natuurlijk stinkende handschoenen. En we spreken ook uit ervaring als we zeggen dat wanneer je handschoenen eenmaal stinken, de stank er nagenoeg niet meer uitgaat. 

Verschillende inbind mogelijkheden 

In dit artikel gaan we alleen in op de boksbandages die bedoeld zijn voor het inbinden van de handen voor een boks of kickboks training. Over het intapen van de handen voor een wedstrijd komen we later zeker nog een keer op terug. 

Voor trainingsdoeleinden heb je binnenhandschoenen en boksbandages en een combinatie van beide. Wij raden aan om alleen met de gewone boksbandages aan de slag te gaan. Binnenhandschoenen mogen dan veel tijd besparen, maar ze beschermen aanzienlijk minder goed. 

De lengte 

Bij het aanschaffen van boksbandages is de lengte heel belangrijk. Aan te korte boksbandages heb je niks, deze kan je meteen weer weggooien. Boksbandages worden meestal aangeboden in lengtes van 2,5 meter en 4 meter en langer. 2,5 meter is over het algemeen voor een volwassen iemand echt te kort en vooral bedoeld voor de jeugd. Neem dus boksbandages van minimaal 4 meter, zodat je je handen echt goed kunt inpakken en daarmee beschermen. 

Niet te strak en niet te los

Het kopje zegt het eigenlijk al; de boksbandages mogen niet te strak zitten maar ook zeker niet te los. Je kunt je handen redelijk strak inbinden, maar niet zo strak dat je je handen niet meer dicht kunt doen en er geen bloed meer naar je vingers stroomt. Echter mogen ze ook zeker niet te los zitten. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, maar als de boksbandages te los zitten beschermen ze niet meer genoeg. 

Het wassen van de boksbandages

Misschien spreekt het voor zich, maar je moet je boksbandages na iedere training wassen en het liefst zo snel mogelijk nadat je ze gebruikt hebt. Zo voorkom je dat ze gaan stinken en wanneer je boksbandages gaan stinken, dan heb je grote kans dat je handschoenen ook gaan stinken. En zoals al eerder in dit artikel genoemd, stinkende bokshandschoenen wil je absoluut niet. Zorg ook dat je je boksbandages na het wassen goed laat drogen en rol ze vervolgens op, zo voorkom je dat ze gaan kreuken. 

Het inbinden

En dan tot slot het inbinden, in de sportschool wil je niet voor paal staan, oefen daarom thuis alvast even met het inbinden. Op YouTube zijn tal van video’s te vinden die uitleggen hoe het moet. Wij hebben er twee uitgekozen die volgens ons het inbinden het beste voordoen. Er zijn namelijk veel verschillende manieren. Wij vinden het belangrijk dat de duim ook meegenomen wordt en dat vooral de pols stevig is ingebonden. 

Wat we vaak zien is dat er helemaal wordt doorgerold tot op de helft van de onderarm, dit ziet er misschien tof uit.. Maar het heeft geen enkel nut. De belangrijkste punten zijn de pols en de duim. Om de boksbandages nog steviger vast te maken kun je het klitterbandje het best dichtmaken op de plek waar je pols buigt. 

2 reacties op “Boksbandages: hoe pak je het aan”

  1. Top dit! Ben zelf net begonnen met boksen (zaktraining) en deed altijd maar wat met die bandages. Gewoon strak omdoen en klaar.. nu alleen nog ff oefenen thuis 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *